Cilvēkam allaž
kārojis redzēt savu atveidu. Jau ilgi pirms spoguļu parādīšanās mūsu
tālīnie senči pulējuši visdažādākos materiālus – akmeņus (pirīts, kalnu
kristāls) un metālus (zelts, sudrabs, bronza, alva, varš).
Vissenāko atrasto
spoguļveidīgo priekšmetu vecums ir vismaz 5000 – 7000 gadu, taču tas var būt
arī lielāks. Spoguļus izgatavoja un lietoja Šumerā, Indijā un Senajā Ēģiptē, un
tie galvenokārt bija zelta vai sudraba diski, kas no vienas puses nopulēti, no
otras izrotāti dažādiem rakstiem. Mūsdienās spoguļus izmanto ļoti plašā spektrā
– no mājsaimniecības līdz medicīnai un fantastiskiem zinātnes eksperimentiem.
No pulēta akmens līdz spogulim
Arheologi uzskata, ka pagaidām visvecākie spoguļi atrasti
mūsdienu Turcijas teritorijā. Tie ir apmēram 7500 gadus veci pulēti obsidiāna
gabaliņi. Tiesa, šajos spoguļos nav iespējams izšķirt krāsu nianses.
Savukārt mitoloģija vēsta, ka Gorgona Medūza, ieraugot
savu atveidu līdz spožumam pulētajā Perseja vairogā, acumirklī pārvērtusies
akmenī. Cits grieķu mīts ir par Narcisu, kurš stundām ilgi gulējis ezera
krastā, tīksminoties par savu atveidu ūdenī. Ja Narciss būtu bijis turīgs
cilvēks, viņš, visticamāk, sev iegādātos pulēta metāla spoguli. Tajā laikā
nebija viegli plaukstas lieluma metāla gabalu nopulēt līdz spīdumam. Tāda
spoguļa virsma ātri oksidējās, tāpēc to vajadzēja spodrināt katru dienu.
Laika gaitā latīņu val. vārds "spektrum" vācu
valodā pārvērties par "Spiegel", no kā var secināt, ka dziļāk Eiropā
spoguļus atnesuši romieši. Pētnieki par konkrētu īsta spoguļa izgatavošanas
mirkli min 1279. gadu, kad franciskānis Džons Peskams aprakstījis paņēmienu, kā
iespējams stiklu pārklāt ar plānu svina kārtiņu.
Venēcijas preču zīme
Par pirmajiem stikla spoguļu izgatavotājiem kļuva
viduslaiku venēcieši. Izgatavošanas tehnoloģija bija sarežģīta: plānu alvas
folijas kārtu uzklāja uz papīra, ko no otras puses noklāja ar dzīvsudrabu, tad
tam atkal uzklāja papīru, un tikai vēlāk virsū lika stiklu, piespiežot šo
kārtaino pīrāgu un vienlaikus izvelkot papīru. Tāda veida spoguļi bija viegli
miglaini, tomēr tie atspoguļoja vairāk gaismas nekā uzņēma. Tāds šis process ar
nelielām izmaiņām saglabājās līdz 1835. gadam, kad vācu profesors Justuss fon
Lībihs atklāja, ka, izmantojot sudrabu, var iegūt krietni vien skaidrākus un
spožākus spoguļus.
1291. gadā visus Venēcijas republikas stikla meistarus
pārcēla uz Murano salu, nosūtot gluži vai trimdā. Varas iestādes skaidroja, ka
tas nepieciešams ugunsdrošības interesēs, bet patiesībā to darīja, lai
iespējami stingrāk kontrolētu stikliniekus. Kaut arī viņi bija iemantojuši
atzīstamu cieņu un stikla meistara nosaukumu uzskatīja par tikpat godājumu, kā,
piemēram, muižnieka titulu, tomēr viņiem pat nāves draudu priekšā bija
aizliegts izpaust sava aroda noslēpumus.
Venēcijas dodžu republika ļoti sargāja savu monopolu.
1454. gadā pat pieņēma likumu, kas aizliedza stikla meistariem pamest valsti,
un tiem, kuri to jau bija izdarījuši, pavēlēja steigšus atgriezties mājās.
Nepaklausīgajiem draudēja sods, kas būtu jāizcieš viņu tuviniekiem. Bet, ja
kāds sadomāja neklausīt un aizbēgt no valsts, viņa pēdās nosūtīja profesionālus
slepkavas. Tā vismaz trīs gadsimtus spogulis saglabāja ļoti retas un
fantastiski dārgas preces statusu.
17. gadsimtā arī Francijai izdevās apgūt venēciešu stikla
izgatavošanas noslēpumu. Uz to pamudināja šo jauno un moderno izstrādājumu
popularitāte un dārdzība. Novērtēts, ka 115 x 65 centimetrus liels venēciešu
spogulis sudraba ietvarā maksāja 68 000 livru, bet, piemēram, tāda paša formāta
Rafaela glezna – tikai 3000! Šo novērtējumu veicis tā laika Francijas valdības
finanšu ministrs Kolbērs, kurš uzskatīja, ka spoguļi apdraud valsti un ved to
uz sabrukumu. Savā ziņā tas pat nebija pārspīlējums, jo franču aristokrāti,
mēģinot viens otra priekšā dīžāties ar savu bagātību, par spoguļiem patiešām
tērēja brangu naudu.
Turklāt karaliene vienā no galma ballēm ieradās kleitā,
ko klāja spoguļa gabaliņi. Viņu apņēma apžilbinošs starojums, taču šis
"lieliskums" valstij izmaksāja vairāk nekā dārgi. Tāpēc Kolbērs
izlēma rīkoties ļoti apņēmīgi. Viņš nosūtīja savas uzticības personas uz Murano
salu, kas tur uzpirka dažus vietējos meistarus un naktī slepus neliela laiviņā
aizveda prom. Neilgi pēc tam Francijas pilsētā Turlavilā sāka darboties Eiropā
pirmā spoguļu manufaktūra.
Francijas karalis Ludviķis XIV vārda vistiešākajā nozīmē
bija traks uz spoguļiem. Viņa vadībā īstenotā venēciešu ražošanas noslēpuma
izpēte sniedza strauju cenu samazinājumu. Spoguļi aizvien biežāk parādījās
privātmāju interjerā. 18. gadsimtā vismaz divām trešdaļām parīziešu bija
spoguļi, bet dāmas jau ikdienā pie jostiņas nēsāja mazus spogulīšus, kas
iekarināti krāšņās ķēdītēs.
Spoguļa uzvaras gājiens
Vienlaikus gan izbrīna, gan šķiet pašsaprotami, cik
milzīga loma spoguļiem piemitusi tautas kultūrā. Jau Viduslaikos kādas raganas
spriedumā viņas maģisko rīku uzskaitījumā figurē arī spoguļa lauska. Spogulis
patiešām bija populārs zīlēšanas atribūts. Tas it kā pavēra skatu uz
viņpasaules telpu. Tas gan vilināja, gan atbaidīja, tāpēc pret to izturējās ar
bijību: dažkārt aizklāja, citureiz pienesa klāt kaķi, pagrieza pret sienu vai
vienkārši sadauzīja.
Iespēja tik precīzi aplūkot sevi no malas izraisīja
kolosālas sekas – eiropieši sāka vairāk kontrolēt savu uzvedību, ieskaitot pat
sejas izteiksmi, pieauga atsevišķas personības emancipācija, pastiprinājās
filozofiskā refleksija, jo, raugi, jau pats šis svešvārds apzīmē
"atspoguļojumu". Kad 19. gadsimta beigās Eiropā nobrieda cilvēka
pašidentifikācijas problēmas, tas galvenokārt pārvērtās paaugstinātā uzmanībā
pret spoguli.
Kopš spoguļa ienākšanas Eiropā mainījās mode un dažādie
arhitektūras stili, taču tas nekad nepazaudēja savu stabilo vietu. 17. gadsimtā
strikto gotiku nomainīja greznais baroks, kurā nekādi nevarēja iztikt bez
spoguļiem. Tos izmantoja gan sienu un kamīnu apdarei pilīs, gan arī vienkāršo
iedzīvotāju mītņu greznošanai. 18. gadsimta sākumā baroku nomainīja rokoko, un
tad jau būvēja veselas spoguļu istabas un pat galerijas.
Piemēram, Versaļas spoguļu galerijā 306 spoguļi it kā
atbīdīja telpas sienas un pastiprināja sveču un lustru apgaismojumu. Kad rokoko
nomainīja skarbais klasicisms, ar spoguļiem sāka izdaiļot parādes kāpnes, deju
zāles, arī dzīvojamās telpas. Sākoties 20. gadsimtam, spoguļi zaudēja savu
eksotiku un pamazām kļuva par parastu mājsaimniecības priekšmetu.
21. gadsimtā spoguļus plaši lieto arī tehnikā. Piemēram,
ar spoguļu atstarotiem saules stariem kausē metālu, apsilda dzīvojamās ēkas,
gatavo ēdienu, palielina sējumu ražību, īsteno tā dēvēto gaismas masāžu, tos
izmanto teleskopos, prožektoros, bākās, mikroskopos, teleobjektīvos, optiskos
rezonētājos, fotoaparātos, kvēlspuldzēs un vēl daudz kur citur.
Spoguļu mistika
Jau sen dažādu pasaules
tautu zintnieki, ielūkojoties spogulī, apgalvo, ka redz tajos tēlus, ko
parastie mirstīgie nesaskata. Viņi uzskata, ka atspoguļojums un
atspoguļojamais ir savstarpēji maģiski saistīti – proti, spogulis var noturēt
tajā atspoguļojamo cilvēku dvēseli un dzīvības spēku.
Līdz mūsu dienām
saglabājušies vēstījumi, ka ar spoguļa palīdzību iespējams redzēt gan pagātni,
gan nākotni, kā arī ielūkoties viņpasaulē (citās dimensijās) un kontaktēties ar
jau sen mirušiem cilvēkiem. Tieši tāpēc daudzos zīlēšanas seansos
joprojām izmanto spoguļus. Spoguļa virsmas divējādā iedaba allaž suģestējusi
cilvēkus un likusi viņiem aizdomāties.
Zinātnieki uzskata, ka spoguli tāpat kā jebkuru lietu
ietver kāds neredzams lauks. Vieniem spoguļiem piemīt pozitīvā enerģija, citiem
– negatīvā, īpaši gadījumā, ja tieši to "acu priekšā" risinājušies
strīdiņi, vardarbība vai pat slepkavības.
Jau kopš senatnes valda uzskats, ka senajos spoguļos
ieslēgtas to cilvēku dvēseles, kuri savulaik tajos ieskatījušies kaut vai vienu
reizi. Ļaudis ticēja: ja spogulis sevī glabā kāda nelietīga cilvēka
atspoguļojumu vai arī tajā istabā, kurā tas bijis novietots, risinājušies kādi
negatīvi notikumi, šis spogulis pats kļūst "slikts".
Tādu "slikto spoguli" esot ļoti viegli pazīt:
tas vienmēr ir auksts, un tā priekšā nodziest sveces liesmiņa. Agrāk cilvēki
ticēja, ka tāds spogulis var nest nelaimi, pat nāvi tā jaunajam saimniekam.
Tāpēc nav ieteicams mājā, īpaši guļamistabā, novietot vecu spoguli, kuram
potenciāli ir ļoti bagāta "novērojumu" vēsture. Jo, ja tas būs
izrādījies sliktais spogulis, cilvēkus sāks mocīt murgi. Ja cilvēks tomēr
iegādājies senlaicīgu spoguli, speciālisti iesaka to attīrīt: tas jānomazgā ar
aukstu avota ūdeni, var arī skaitīt lūgšanas. Pēc tā spoguli ieteicams uz
ilgāku laiku izlikt spožā saulē vai vismaz iedegtas sveces priekšā.
Cilvēki jau kopš senatnes aizklāj vai vismaz pagriež pret
sienu spoguļus mājoklī, kurā atrodas mironis. Arī šis rituāls saistīts ar senām
leģendām. Agrāk uzskatīja, ka caur atklātu spoguli nomirušā dvēsele var kādu no
dzīvajiem paņemt līdzi uz viņpasauli. Turklāt tik ilgi, kamēr mironis vēl
atrodas mājā, caur spoguli tajā var iekļūt dažādi ļaunie gari un spoki.
Vēl ir ticējums, ka aizgājēja dvēsele tā vietā, lai dotos
uz citu pasauli, var ieiet spogulī un palikt tajā gluži kā lamatās. Un, ja
vēlāk kāda cita cilvēka rokās nokļūst šāds spogulis, tas var izraisīt arī
traģiskas sekas. Ļoti slikta zīme ir spoguļa sasišana, jo tas atbilstoši
ticējumiem saimniekiem nozīmējot septiņus nelaimes gadus.
Tomēr mūsu senči ticēja, ka no šāda likteņa var
izvairīties, tikai šim nolūkam jāveic kāds rituāls: jāpārmet pāri plecam
šķipsna sāls, tad trīs reizes jāpagriežas pretēji pulksteņa rādītāja virzienam
un visbeidzot jāaizdedzina spoguļa lauskas. Ugunī nosūbējušās lauskas aptuveni
gadu jāuzglabā, bet tad jānorok zemē...
Praktiski padomi
Spoguli nevajadzētu uzlūkot tikai kā negatīvas enerģijas
avotu, jo tajā tikpat lielā mērā uzkrājas arī viss pozitīvais, un spogulis,
gluži pretēji, var piesaistīt veiksmi. Uzskata: ja vērīgi ielūkojas spogulī,
vēlot sev pašam visu to labāko un sakot savam atspulgam, ka tas ir
visgudrākais, visskaistākais un lieliskākais, veiksme atnākšot pati.
Atgriežoties mājās no pusceļa, obligāti jāieskatās
spogulī. Tas tāpēc, lai atjaunotu mājas aizsardzību pret svešām ietekmēm,
proti, aizsardzību, ko nodrošina spogulis, atvairot visas negatīvās ietekmes.
To, kurā vietā savā mājoklī vislabāk novietot spoguļus un
cik tādu vajadzīgs, katrs izlemj pats. Bet vispār spoguļiem jābūt tur, kur
pašiem pietiekami ērti tajos ieskatīties.
1. Visi spoguļi, kas ir mājoklī, allaž jāuztur tīri. Tas
ir īpaši svarīgi pēc kāda ne visai patīkama cilvēka viesošanās. Ja tāds cilvēks
ielūkosies jūsu spogulī, paužot ļaunus vēlējumus, šie vēlējumi var
piepildīties. Proti, spogulis kļūs par sava veida negatīvās enerģijas uzkrājēju
un izstarotāju.
2. Ja esat sasituši spoguli vai arī tajā izveidojusies
plaisa, nevajadzētu lieki kavēties un bez žēlastības jāatbrīvojas no šā
priekšmeta. Sadauzīts spogulis piesaista nelaimi.
3. Laikā, kad slimojat vai esat noguruši, spogulī
jāielūkojas iespējami retāk. Citādi tas var negatīvi ietekmēt jūsu ģimenes
locekļus.
4. Spogulī nedrīkst būt redzama gulta, jo tad, kad
cilvēks guļ, viņš ir pilnībā neaizsargāts un viņa enerģija var aizplūst
zibenīgā ātrumā. Tāpat spogulis, kurā atspoguļojas gulta, sekmē ģimenes
strīdus, nemieru un atraisa laulības pārkāpšanas kāri. Ja jūs nomoka bezmiegs,
nepieciešams vispirms pārliecināties par to, vai spogulis atrodas savā vietā.
Ja nepieciešams, spogulis jāpārvieto uz turieni, kur tajā nav redzama jūsu
gulta.
5. Spoguļi nekādā gadījumā nedrīkst atspoguļot
nepatīkamas vietas miteklī: netīrās veļas grozus, atkritumu spaiņus, klozetus.
6. Nedrīkst rāties uz sevi un tuviniekiem tieši spoguļa
priekšā.
7. Priekštelpā vislabāk ir novietot lielu spoguli, kurā
ikviens jūsu ģimenes loceklis var bez problēmām sevi aplūkot pilnā augumā. Ja
spogulis par kādu tiesu "apgriež" jūsu tēlu – īpaši galvu vai kājas
–, tas nav uz labu.
Kozireva ieliektie spoguļi un laika teorija
Krievu zinātnieks Nikolajs Kozirevs savulaik izstrādājis
īpašas konstrukcijas spoguļus, kas ļauj labāk pētīt laika procesus. Par viņa
konstrukcijām joprojām dedzīgi diskutē, savukārt ar viņa izveidotajiem
ieliektajiem spoguļiem veiktās telpas ekranēšanas efekti ir fiksēti, bet
aizvien nav izskaidroti.
Kozirevs noformējis savu īpašo laika teoriju, kas pauž,
ka laiks nav abstrakts jēdziens un tam piemīt konkrēts virziens un enerģija.
Atbilstoši šai teorijai laikam var būt arī atpakaļvirziens, taču pasaulē ar
tādu laika plūdumu visam būs spoguļveidīgi pretējas īpašības (piemēram –
cilvēkiem sirds būs vairāk labajā pusē un tamlīdzīgi).
Kozireva spoguļu iekārtas tātad iedarbojas uz
bioloģiskajiem objektiem. Tās ir cilindriskas spirālveida konstrukcijas, kas
izgatavotas no īpaša alumīnija sakausējuma, turklāt to iekšienē vēl ievietota
lāzera iekārta. Ārēji tās līdzīgas tomogrāfam. Kozireva teorija pauž, ka šādas
spoguļu konstrukcijas spēj ekranēt un sablīvēt laiktelpas plūsmas.
Sibīrijas eksperiments ar spoguļiem
Pagājušā gadsimta 90. gadu sākumā šādas spoguļu sistēmas
izmantoja eksperimentos, kurus veica Krievija ZA Sibīrijas nodaļas
Eksperimentālās medicīnas institūtā. Cilindriskās spirālēs ievietoti cilvēki
izbaudīja visdažādākās anomālās psihofiziskās sajūtas. Atrodoties Kozireva
spoguļu iekšienē, cilvēki fiksējuši "iziešanu ārpus sava fiziskā
ķermeņa". Tie, kuri šajā kamerā pavadījuši vairākas stundas, sajutuši sevi
kā senu vēsturisku notikumu līdzdalībnieku vai arī redzējuši nākotnes
notikumus. Fiksēta telekinēze, telepātija un domas translācija lielā attālumā.
Kas gan varētu būt tik īpašs ieliektajos spoguļos? Tieši
tāpat kā parastie "plakanie", arī ieliektie spoguļi atstaro gan
redzamās, gan neredzamās enerģijas, cilvēka "smalkos" starojumus,
vienlaikus to visu vēl arī pastiprinot. Taču ieliektajiem spoguļiem ir kāda
būtiska īpatnība, proti, to fokuss ir staru atspoguļojuma saskaršanās vieta
telpā. Pagaidām tas ir tikai konstatēts fakts, precīza skaidrojuma nav.
Zinātne un joprojām neizskaidrojamais
Vieni no pirmajiem ar šīm neparastajām spoguļu īpašībām
sastapās Florences pētnieki. 1667. gadā apjomīgā darbāaprakstīts
eksperiments: pietiekami lielā attālumā no 200 kilogramus smaga ledus bluķa
uzstādīja ieliektu spoguli un konstatēja, ka tā fokusā gaisa temperatūra
ievērojami samazinājusies. No tā secināts, ka aukstums, tieši tāpat kā siltums,
izplatās starojuma veidā.
Mūsdienās, balstoties termodinamikas likumos, mēs laikam
runātu par citu mehānismu, proti, ne jau aukstums nokļūst spoguļu fokusā, bet
gan siltums no tā it kā "izsūcas" un aizplūst prom. Tātad ieliektam
spogulim piemīt ne tikai uztverošās, bet arī raidošās antenas īpašības. Šo
efektu plaši izmanto radiotehnikā, piemēram, paraboliskajās televizora antenās.
Eksperimenti ar Kozireva spoguļiem veikti arī gluži
lietišķos nolūkos, piemēram, medicīniskai diagnosticēšanai un ārstēšanai no
attāluma. Mūsdienās jau daudzviet izmanto speciālas spoguļu – lāzeru sistēmas,
kas uzbūvētas atbilstoši Kozireva idejai. Tās gluži reāli izmanto cilvēku
ārstēšanai, turklāt dažas slimību formas (piemēram, psihosomatiskās) ārstē
apbrīnojami efektīvi – cilvēki pārvēršoties, kā mēdz teikt, acu priekšā.
Zinātnieki šīs metodes būtību īsumā komentē šādi.
Ārstēšanas laikā veidojas it kā vēršanās pie katra slimnieka subjektīvā
(individuālā, personīgā) laika. Ikviens cilvēks esot laika avots, taču regulāri
zaudē, izsēj vējā šīs plūsmas, bet ārsti ar īpašu spoguļu ekrānu tās visas
atkal uz neilgu laiku savāc. Šim nolūkam slimniekus ievieto speciālā kamerā,
kas aprīkota ar Kozireva spoguļu sistēmu, un tie ekranē cilvēka iekšējo lauku,
neļaujot tam izkliedēties.
Pētnieki uzskata, ka šie fenomeni ir Zemes informatīvā
lauka reakcija uz "iedziļināšanos" tajā ar cilvēka domu formām. Rodas
jautājums: cik liels spēks piemīt informācijai, ja tā spēj izraisīt tāda veida
fiziskas parādības?
Autors: Vilnis Ābele
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru